Personal Branding op LinkedIn?

Personal branding op linkedIn (en op internet in het algemeen) is simpelweg ervoor zorgen dat, wanneer iemand op zoek is naar iemand met jouw specialiteiten, jij bovenaan de zoekresultaten belandt. Dit Social Media kanaal is meer dan een online CV, LinkedIn is een ideaal platform om jezelf te presenteren en te positioneren als (zelfstandig) professional.

Waarom zou je aan personal branding doen? Simpel, tegenwoordig is het zeer gebruikelijk dat men informatie over mensen opzoekt op het internet en dan is het juist de opdracht deze informatie zo professioneel, creatief en volledig mogelijk voor te stellen. 90% van alle recruiters geeft aan eerst een ‘background check’ van potentiële kandidaten op het internet uit te voeren. Daarnaast blijkt deze gevonden informatie medebepalend of iemand wel of niet wordt uitgenodigd voor een gesprek.

Simpelweg ervoor zorgen dat jij bovenaan de zoekresultaten verschijnt in Google is nog lang niet voldoende. Nadat men op jouw pagina komt moet je hen nog weten te overtuigen met jouw persoonlik profiel.

Nu, hoe vergroot je die vindbaarheid? Simpel. Net als bij google geldt voor LinkedIn: hoe hoger je in de zoekresultaten staat, hoe vaker mensen naar je profiel doorklikken. En dus om hoog te ranken moet je in je profiel meermaals termen terug laten komen waar in jouw vakgebied veel op wordt gezocht.

Verder is het ook belangrijk een sterk en volledig profiel te hebben. Dit is ook een manier om hoger te scoren in zoekresultaten. Bij de opstart van je profiel word je hier wel stap per stap in begeleid. Zo werk je je profiel stap voor stap af, tot je het niveau ‘zeer deskundig’ behaalt.

Vervolgens kijk je voor een passende en professionele profielfoto, vergezeld van een sterke headline om een sterke eerste indruk na te laten. De headline is zeer belangrijk bij LinkedIn marketing. Deze staat op overzichtspagina’s direct onder je naam en wordt meteen gezien. Dit is samen met jouw profielfoto het eerste wat potentiele werkgevers zien wanneer ze op zoek zijn naar professionals zoals jij.

Aansluitend op de headline, volgt de samenvatting. Dit blokje tekst is dé plek om opdrachtgevers te overtuigen van je expertise en geschiktheid voor een bepaalde vacature of job. De samenvatting verwoordt wat je kunt, waarvoor je staat en welke meerwaarde je biedt.

Bij werkervaring ga je overzichtelijk beschrijven waarin je gespecialliseerd bent, wat je reeds hebt gerealiseerd of welke producten en diensten je aanbiedt.

Een van de grootste meerwaarden op LinkedIn zijn de aanbevelingen. Hiermee bevestig je je kennis, ervaring, specialismen etc. Zorg dat uw connecties hier zaken kunnen bevestigen, onderschrijven of beamen.

En ten slotte, nadat het volledige profiel op punt gezet werd, kunt u beginnen relevante en actuele kennis te delen met uw netwerk. Door dit actief te doen, laat je zien dat je expert bent binnen jouw branche.

Ik ben dus zelf begonnen met een passende foto, een headline, mijn samenvatting en een banner foto. Dit allemaal zo ‘motivational’ mogelijk. Ik wil me als een professionele eventmanager profileren en heb dus bij ervaring enkele evenementen opgelijst waar ik deel van heb uitgemaakt. Verder heb ik hier ook wat visuals aan toegevoegd, omdat afbeeldingen zeer belangrijk zijn om duidelijk te maken waarover je het hebt, om te laten blijken dat je er effectief was of om simpelweg professioneel over te komen.

Mijn samenvatting heb ik geschreven aan de hand van de DISC-analyse en aan de hand van anderen hun profiel, waar ik inspiratie heb opgedaan. Uit de Persoonlijke Profiel Analyse heb ik zeer veel over mezelf kunnen halen en dit heb ik dan ook zo duidelijk mogelijk verwoord en aangevuld.

Ook mijn ervaring heb ik er goed proberen laten uitzien. Ik heb enkele projecten tussen gezet waar ik in het verleden aan meewerkte. Verder heb ik hierbij ook enkele foto’s toegevoegd.

Ten slotte heb ik zoveel mogelijk connecties proberen maken met mensen die ik ooit heb ontmoet of waarvan ik hun diensten in m’n verdere carrière nog zou kunnen gebruiken.  

Hier vindt u een overzicht van de aangewende bronnen:

www.influencermarketinghub.com

www.influencermarketinghub.com (2)

www.mijnonlineidentiteit.nl

www.mijnonlineidentiteit.nl (2)

YouTube webinar

www.passionforwork.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: