Update Fundamentals of Digital Marketing (10/06/2020)

De voorbije weken heb ik me enorm verdiept in het opdoen van kennis omtrent digital marketing (ik volbracht reeds 88% van een online cursus). Eigenlijk alles rond het promoten van een business op zeer veel verschillende mogelijke manieren. Zo zijn er zeer veel eenvoudige én gratis manieren om exposure te krijgen bij een doelpubliek. Het is zelfs mogelijk om enkel mensen te targetten die al effectief op zoek zijn naar die bepaalde service of dat product. Dit kan je gratis doen door Search Engine Optimisation. Maar natuurlijk kun je met een relatief klein budget veel effectiever en efficiënter mensen bereiken en zo veel traffic naar je site te leiden. Dit met Display Advertising, Search Engine Marketing en zelfs met Mobile Advertising. Die laatste is tegenwoordig zeer populair doordat mensen de dag van vandaag hun smartphone op elk moment bij zich hebben en dit is dus de ideale manier om mensen te bereiken, zonder echt op hun zenuwen te werken met spam. Veel bedrijven zetten de dag van vandaag niet enkel in op marketing om mensen naar hun site te lokken. Mobile Apps en Social Media spelen in de 21ste eeuw ook een zeer cruciale rol in moderne marketing strategieën en hier willen bedrijven ook veel bezoekers, gebruikers en volgers.

Traffic naar je site brengen is uiteindelijk ook niet alles. Het doel van een bedrijf en hun online marketing strategie is bijvoorbeeld om de bezoekers een ticket te laten aanschaffen, een product aankopen, inschrijven op een nieuwsbrief, een app installeren, etc. Zo zijn er bij elke marketingcampagne andere doelen. Dit wordt in digital marketing een conversion genoemd. Dit is een deel van de marketing awareness-funnel. Deze funnel geeft een mooi overzicht over verschillende doelen voor bepaalde doelgroepen. Zo zal awareness (bovenaan de funnel) zich voornamelijk focussen op personen die nog geen klant zijn, terwijl interest en consideration zich meer focussen op mensen die er ooit al van gehoord hebben maar bijvoorbeeld nog niets hebben aangekocht of hun aankoop niet voltooiden bij hun vorige site-bezoek en dergelijke.

Alle conversies zijn via Google Analytics (of via een andere Analytics-tool) op te volgen. Zo kun je als bedrijf zien welke strategieën effectief waren en welke niet. Om deze dan vervolgens bij te staven en te optimaliseren. Van elke conversie, elke websitebezoeker, elke klik kun je traceren via welk kanaal ze op uw site terecht zijn gekomen, welk toestel ze gebruikten, waar ze vandaan komen en hoelang ze op uw site zijn gebleven en vooral wát ze gedaan hebben. Dit is een groot voordeel aan online marketing, je krijgt zowel qualitatieve als quantitatieve data binnen waarmee je rechtstreeks de effectiviteit van een bepaalde campagne kunt inschatten en opvolgen. Verloopt een bepaalde campagne niet vlot of succesvol genoeg is er zelfs een optie om 2 verschillende advertenties te laten lopen en de data van deze twee verschillende advertenties naast elkaar te leggen en zo de meest effectieve eruit te halen.

Digital marketing is geen exacte wetenschap, er is geen formule om mensen producten te laten aankopen. Wat je er wel mee kunt doen is mensen, die reeds op zoek zijn naar uw product of service, rechtstreeks bereiken met een advertentie of een zoekresultaat die zeer nauw aansluit op hun wensen en noden. Iets compleet anders dan massacommunicatie en zelfs nog een effectievere vorm van marketing dan Direct Marketing.

Digital marketing is en wordt zeker de nummer 1 marketing vorm van de toekomst!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: