Eindnoot op Digital Marketing

Inventory Fundamentals of Digital Marketing

Voor de inventaris van wat ik leerde in de cursus (link), zal ik me houden aan de inhoudstafel en zo module per module bespreken. Ik heb in deze cursus enorm veel opgestoken. Van het indelen van een website tot promotiecampagnes ineen steken. De cursus besprak ook heel wat onderwerpen die we aanhaalden in ‘e-marketing en social media’ maar men ging er hier wat dieper op in. Vaak met duidelijke voorbeelden, soms zelfs testimonials van een luchtballon ondernemer, cupcakeondernemer en nog veel meer. Dit hield de cursus luchtig en realistisch. 

Naar de toekomst toe, leek deze cursus me zeer interessant omdat ik graag in het marketingveld zou willen stappen en dan meer specifiek in de digital marketing. De cursus heeft me veel bijgeleerd over de praktische zaken van een business promoten op allerlei manieren in de online wereld. Deze zal ik in deze inventaris bespreken. Bepaalde modules zal ik uitgebreider bespreken dan anderen doordat de lessen zelf meer inhoud hadden of omdat de één meer interessant was dan de ander. Ik begin alvast met de inhoudstafel om overzicht te behouden.

  • Take a business online
    • The online opportunity
    • Your first steps in online success
    • Build your web presence
    • Plan your online business strategy
  • Make it easy for people to find a business on the web
    • Get started with search
    • Get discovered with search
    • Make search work for you
    • Be noticed with search ads
    • Improve search campaigns
  • Reach more people locally/on social media
    • Get noticed locally
    • Help people nearby find you online
    • Get noticed with social media
    • Deep dive into social media
    • Discover the possibilities of mobile
    • Make mobile work for you
    • Get started with content management
  • Reach more customers with advertising
    • Connect through email
    • Advertise on other websites
    • Deep dive into display advertising
    • Make the most of video
  • Track & measure web traffic
    • Get started with analytics
    • Find success with analytics
    • Turn data into insights
  • Sell products and services online
    • Build your online
    • Sell more online
  • Take a business global
    • Expand internationally

Nu ga ik op iedere module wat dieper ingaan om te proberen schetsen wat ik allemaal heb opgestoken en wat ik in mijn toekomstige job (liefst iets in digital marketing) kan gebruiken.

  • Take a business online
  • The online opportunity

Deze les beschreef hoe je een online business opzet van ‘scratch’. Ik leerde dus eerst doelen te stellen, persona opmaken, campagnes bedenken, zoeken waar klanten naar opzoek zouden zijn en dus ook research doen. Deze module was een soort inleiding naar de cursus waarin ze vertelden over de manieren waarop digital jouw onderneming kan helpen. Onder andere door: relaties op te bouwen op social media, online te verkopen, nieuwe klanten te vinden en ten slotte om bestaande klanten te houden. Dit waren dus niet echt nieuwe zaken voor mij (leerde dit allemaal in verschillende vakken uit eventmanagement), wel was ik blij om dit nog eens te herhalen en zo op te frissen.

Zaken worden door verschillende mensen ook op verschillende manieren uitgelegd dus heb ik zeker wat aan deze inleiding gehad. Er werd gesproken over manieren waarop meer naambekendheid kunt creeëren, indien je bedrijf uiteindelijk functioneel is. Ook leerde ik dat je jouw onderneming best in een online directory listing zet (bv Google My Business) waardoor mensen je onderneming terugvinden als ze op zoek zijn naar bijvoorbeeld een kapperszaak. Indien jouw kapperszaak in de buurt is zullen ze jou als eerste tegenkomen in hun zoekresultaten.

  • Your first steps in online success

Deze module ging over de marketing van je online presence. Dit kan via search engines (vb Google, Bing, Yahoo,…). Dus aan de hand van Search Engine Optimisation (gratis) of met Search Engine Marketing (tegen betaling). Je kan ook adverteren op andere websites, op social media of via email marketing maar dit komt later nog aan bod.

Ten slotte ging het over het analyseren en aanpassen van je onderneming en je marketing campagnes. Alles wat op jouw site gebeurt kan je opvolgen via analystics, waarvoor verschillende gratis online tools beschikbaar zijn.

  • Build your web presence

Websites van vroeger waren simpele brochures waarop je de wie, wat en waar kon terugvinden. Tegenwoordig zijn websites plekken waar je dingen kunt kopen, waar je video’s kunt bekijken, waar je mensen kunt helpen research doen, waar je bestellingen kunt volgen, reviews lezen en nog veel meer. In deze module werd besproken hoe je exposure kunt genereren op internet. Dit kan zelfs zonder site (local listings) op Google My Business of Bing Places for Business maar ook via social media of met een mobiele app.

Ik kreeg hier ook een beginners-introductie op hoe servers en IP-adressen in elkaar steken. Alle essentiële onderdelen van een website werden ook besproken. Dit zijn onder andere de ‘domain name’ (website naam op server), een homepage en een georganiseerde site met navigatie, teksten (headlines, paragrafen en bulleted lists), video’s en afbeeldingen.

De vierde les van deze module ging vooral over je businessgoals in gedachten houden bij het opmaken van je website en bij alles wat je doet. Ook denk je bij elke stap aan wat je klanten willen en waar mensen naar op zoek zijn. Het is dus zeer belangrijk dat je je businessgoals matcht aan de noden van de websitebezoekers.

Ten slotte behandelde de module de gebruiksvriendelijkheid van je website. Zo moet je zeer goed opletten voor een goede navigatie en indeling maar hou vooral ook de stijl en look ’n feel van je website in gedachten. Lay-out is consistent en op heel de site hetzelfde. Qua kleuren gebruik je best donkere tekst op een lichte achtergrond. Hou overzicht met titels en lijstjes. Zo kunnen bezoekers makkelijk over je pagina’s scannen en snel vinden wat ze nodig hebben. Héél belangrijk is om een goede call-to-action te vermelden op je site. Dit helpt de bezoekers herinneren wat de volgende stap is.

  • Plan your online business strategy

Het is zeer belangrijk om een strategie bij te houden. Dit kan helpen om alle ideeën in een bruikbaar format te gieten. Het helpt bij het definiëren van doelen en het verhoogt duidelijkheid en focus op prioriteiten. Deze strategie bekom je in enkele stappen:

  • Doelen definiëren
  • Benadrukken waar je onderneming voor staat
  • USP Identificeren
  • Awareness genereren
  • Email marketing lijst uitbreiden

Verder wordt gesproken over het verschil tussen fysieke en online klanten en over marktsegmentatie of ‘audience segmentation’. Je moet je als het ware in je bezoeker zijn schoenen stellen. Zoals we uitgebreid hebben besproken in de lessen eventmarketing werd hier ook gesproken over ‘touchpoints’ en over de ‘customer journey’. Dit zijn twee essentiële zaken voor het garanderen van online succes. De touchpoints moet ook regelmatig herzien en beoordeeld worden. 

Het identificeren en definiëren van een Unique Selling Point is zeer belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Hierbij kun je je 4 key-vragen stellen: 

  • Wie is mijn doelpubliek? 
  • Wie zijn mijn concurrenten? 
  • Welke problemen heeft m’n doelpubliek?
  • Hoe kan ik deze problemen oplossen?

Verder wordt SWOT-analyse besproken, benchmarking en key performance indicators. KPI’s zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. KPI’s worden gebruikt om het succes van een organisatie in het algemeen objectief te kunnen meten of het succes van een bepaalde actie of campagne te peilen. Het is ook uiterst noodzakelijk deze KPI’s SMART te formuleren en frequent te herbekijken.

  • Make it easy for people to find a business on the web
  • Get started with search

In deze module startten ze met de geschiedenis van search engines en hoe die precies werken. Ik kreeg een definitie van “search”. Dit is simpel uitgelegd een manier om mensen te targetten die op zoek zijn naar jouw service/product op dit moment. 

Vervolgens gingen ze verder met de technische zijde van search engines en hoe deze via ‘crawling’ content bestuderen en erover leren. Hoe ze via ‘indexing’ alle content categoriseren en hoe ze deze vervolgens met behulp van ‘ranking’ ordenen op basis van bruikbaarheid en relevantie.

Search engines zien het internet in code (html) en zien een webpagina dus niet hoe mensen die op hun browser zien. 

De begrippen SEO en SEM werden ook volledig uitgelegd in dit hoofdstuk. Dit is zeer interessant. ik weet nu precies weet hoe ik een website of pagina bovenaan de resultatenpagina van Google moet krijgen indien mensen naar dat specifieke onderwerp zoeken. Ik leerde ook veel interessante tools kennen zoals Google Keyword planner, Google Search Console, Bing’s Keyword Research.

  • Get discovered with search

Module 6 handelde vooral over de praktische zaken van SEO en SEM, hoe je keywords kiest en research doet naar de meest effectieve zoektermen en hoe je deze implementeert in een ‘search campagne’. 

  • Make search work for you

In deze module kreeg ik veel tips om SEO nóg meer te optimaliseren, om nóg hoger te ranken in de Google Search Results op het moment dat iemand op zoek is naar een specifiek product of specifieke service. Zo leerde ik onder andere dat sites in verschillende talen niet lauter een vertaling zijn maar een volledig andere pagina met hier en daar zelfs andere content, gerelateerd aan de taal/cultuur.

  • Be noticed with search ads

Deze module behandelde SEM en alle mogelijkheden die dit inhoudt. Search ads werken op basis van een soord veiling. Bedrijven en ondernemingen kunnen bieden op een keyword (of een zin). Afhankelijk van relevantie en bod krijgt een site een quality score. De ad met de beste quality score zal bovenaan de zoekresultaten verschijnen.

  • Improve search campaigns

Het structureren van een SEM-campagne is zeer belangrijk. Zo leerde ik hoe je op een gestructureerde manier een ad campagne met search kunt managen. Zo heb je verschillende campagnes, gecategoriseerd volgens een bepaalde eigenschap. Verder zorg je bij elke campagne voor een collectie van verschillende, relevante keywords. 

Vervolgens behandelde de module zaken zoals ‘negative keywords’, wat keywords of combinaties van wooren zijn waarmee je niet wil gevonden worden of woorden die de term minder relevant aan jouw business maken. Ook keyword matchtypes zijn zaken die je kunt gebruiken om je keyword campaign effectiever te maken. Keywords zijn standaard ‘Broad Matches’ wat wil zeggen dat varianten en woorden die er dicht bij aansluiten ook toegelaten zijn. Maar zo zijn er ook ‘phrase matches’ die de zoeker toestaan om woorden voor en na het keyword to te voegen. ‘Exact matches’ zijn vaste keywords of keywordcombinaties. De zoeker kan bij deze laatste geen toegevoegde woorden gebruiken, anders zal de ad niet verschijnen.

  • Reach more people locally/on social media
  • Get noticed locally

Dit deel behandelde verschillende manieren om regionaal en lokaal teruggevonden te worden als bedrijf. Dit kan handig zijn als men een fysieke winkel heeft waar men z’n producten of service aanbiedt. Enkele handige tools hiervoor zijn Google My Business, Bing Local en Yahoo! Local. Je kunt er dus voor zorgen dat mensen je op Google Maps ook terugvinden. Het is ook altijd handig om je aan te sluiten bij Local Directories om gevonden te worden in Search Engines.

  • Help people nearby find you online

Je kunt ook via ads mensen lokaal bereiken. Via SEO kun je veel specificaties meegeven waar zoekers moeten aan voldoen. Je hebt enorm veel controle over waar en wanneer je ad te zien is en vooral aan wie. Dit kan ook via social media, local directories en via reviewsites. Het is ook aangeraden om je bedrijfssite mobile friendly te maken. Dit houdt simpelweg in dat je site functioneel is op mobile apparaten.

  • Get noticed with social media

deze module ging uiteraard over social media, het promoten van je bedrijf en het verbinden met (potentiële) klanten via sociale netwerken. Het opzetten van een Social Media pagina kan in enkele stappen succesvol gebeuren.

  • Leer de verschillende netwerken kennen
  • Creeer een profiel/thuispagina
  • Voeg bijzonderheden toe
  • Leer de ‘buurt’ kennen (verken het platform en de gebruikers)
  • Start met het werven van bestaande klanten
  • Follow up met verschillende acties en events om je netwerk te groeien
  • Herinner dat elk lid van je sociale cirkel, over een eigen netwerk beschikt

Zoals wij (in eventmanagement) in e-marketing en social media al zagen, werd hier nog eens het verschil tussen alle soorten sociale netwerken aangehaald en uitgelegd. Ook het belang van je social media goals hou je best doorheen dit gehele proces in het achterhoofd.

  • Deep dive into social media

Contentplanning voor social media is uiterst essentieel voor een geslaagde campagne. Alvorens hieraan te starten zijn er enkele vragen die je in rekening moet houden:

  • Wat wil ik posten?
  • Wanneer wil ik posten?
  • Waar is het toepasselijk dat ik post?
  • Wie van het bedrijf zou moeten posten?

Eens je antwoord hebt op deze vragen, kun je vlot je planning in elkaar steken en ervoor zorgen dat je consistent en consequent post. Te veel posten kan tegenwerken. Maar te weinig posten is al zeker af te raden. Trail en error wijst veel uit op termijn.

Vervolgens praat men hier over social media advertising en hoe makkelijk je mensen kunt targeten afhankelijk van hun likes, bezochte pagina’s, pagina’s die zij leuk vinden, geografisch, demografisch en zelfs afhankelijk van het toestel waarmee ze browsen. Social media websites laten bijna altijd toe te tracken hoe je campagne het doet en hoeveel clicks je genereerd enzoverder. Dit wordt social media monitoring genoemd. Aan de hand van Google Analytics kun je alle bezoekers van je site onderscheiden en zien wie iets doet, wat ze op je site doen, wanneer en voor hoe lang ze op je site surfen.

Ten slotte geven ze nog 3 ‘social media pitfalls’ die je echt wilt vermijden tijdens campagnes en eigenlijk doorheen de volledige tijd dat je bedrijf actief is. Eerst en vooral (1) draait niet alles om jou. Mensen die jou al volgen zijn reeds geïnteresseerd. Focus op experience en probeer hun aandacht te houden. (2) Post niet te veel. Probeer dus ook niet te veel netwerken en sites te gebruiken voor promotie. Limiteer je tot de belangrijkste. (3) meet, analyseer en evalueer inspanningen en stuur bij waar nodig. 

  • Discover the possibilities of mobile

Het is tegenwoordig niet voldoende om een site te hebben die op desktops werkt. Mobile wordt steeds belangrijker en groter en mensen zijn hierdoor constant bereikbaar. Dus wil je jouw site zo ‘mobile friendly’ mogelijk. Dit wil zeggen dat je een simpelere versie van jouw site maakt, die goed functioneert op een smartphone of tablet. Grote knoppen, klikbare telefoonnummers en een simpel te gebruiken navigatie-menu met grote tekst. Een site moet ook een responsive design hebben. Dit wil zeggen dat het zichzelf aanpast aan de grote van het scherm van de zoeker. 

Een andere mogelijkheid is een mobile app ontwikkelen om zich nog meer te verbinden met hun klanten ‘on the go’. Op deze manier kun je mensen notificaties sturen met reminders, discounts of events of zelfs een loyalty programma opstarten waarbij mensen in de app punten kunnen verzamelen en misschien iets gratis krijgen bij een bepaald aantal punten (cfr. McDonalds-app). Ten slotte kun je ook de checkout versimpelen (vb cinematickets kopen). Een app ontwikkelen kan via een professional, maar er zijn ook veel tools op de markt om dit zelf te doen (vb Appy Pie, Build Fire en ComO).

  • Make mobile work for you

In deze module werd besproken hoe je mobile succesvol hanteert. Het kan leiden tot meer telefoonoproepen, meer mensen op je site of meer mensen die je app downloaden. Met mobile kun je mensen zeer gemakkelijk targetten, gebaseerd op hun locatie. Focus bij mobile ads wel meer op korte zoektermen. Mensen gaan op hun smartphone vaak kortere en simpelere termen en zoekwoorden gebruiken om iets op het web te vinden. Het is mogelijk om search ads specifiek voor mobile te laten lopen. Het is uiteraard prominent eerst de website mobile friendly te maken alvorens er mobile search ads voor te lanceren. 

Mensen die zoeken op mobile zijn vaak op zoek naar iets specifiek en hebben snel antwoorden/hulp nodig. Dus je advertentie moet gefocust zijn op het verhelpen van een specifiek probleem.

Gaat het over display campagnes voor mobile, dan bedoelt men advertenties op andere sites, advertenties in apps en advertenties gebasseerd op cookies. Indien je gebruik maakt van dit soort advertenties gebruik je best ook iets als het Google Ads Platform. Dit is een programma ontworpen voor het creeëren van professioneel ogende display ads in alle vormen en formaten.

  • Get started with content management

Deze module focust zich op content management en content marketing. Zoals we uitgebreid zagen in e-marketing en social media is het zeer belangrijk, bij campagnes en projecten, om een duidelijke en overzichtelijke content planning op te stellen voor alle verschillende kanalen die je wenst te gebruiken. Content marketing baseert zich op het creeëren en delen van online, betekenisvol en relevant materiaal zoals video’s, blogs en social media posts. Dit met als doel mensen naar je site te brengen, awareness van het merk te boosten of om vertrouwen en herkenning te genereren bij het doelpubliek. Het is hier essentiëel om na te denken voor wie je schrijft en content moet aan drie zaken voldoen: het moet antwoord bieden op vragen, iets van waarde bieden en ervoor zorgen dat jouw doelpubliek steeds meer wil.

Verder ging deze module in op audience segmentation voor meer inzicht in uw publiek en hun waarden en normen. Vervolgens behandelden ze de verschillende soorten content (case study, ebooks, infopgraphics, afbeeldingen en video’s). Het doel van content zal altijd hetzelfde zijn: verbinden met de klanten. Hierdoor zal het publiek zich engageren, content delen, leren en uiteindelijk, hopelijk, converteren naar klanten.

Owned, earned en paid channels kwamen ook aan bod, opnieuw was dit weer een opfrisser uit drie jaar eventmanagement. Daarna legden ze uit hoe je een content kalender opmaakt en hoe je achteraf de resultaten analyseert.

  • Reach more customers with advertising
  • Connect through email

Email marketing werd in verschillende lessen doorheen de opleiding eventmanagement besproken en was dus ook meer een opfrissing. Maar ook hier werden zaken aangehaald die ik misschien was vergeten, die ik niet verstond of die niet aan bod zijn gekomen. Zo zijn er tools met templates om mooie mails op te stellen. Het is ook steeds belangrijk om deze mails mobile friendly te maken, aangezien mensen vaak hun email lezen op hun smartphone. Goede marketing mails op stellen kun je in 3 simpele stappen:

  • Neem hun aandacht met een sterke onderwerpregel
  • Hou hun aandacht met beknopte en relevante content
  • Bied hen links aan voor meer info

Aansluitend gaven ze ook tips in verband met onderwerpregels die spamfilters zouden triggeren.

A/B-testing is het testen van 2 verschillende mails (andere onderwerpregels, content of afbeeldingen) om te zien welke variant het best werkt. Hierbij worden de ontvangers willekeurig in twee verdeeld en elke groep krijgt een andere versie van de mail. Dit is een techniek om meer mensen te krijgen die je mails openen (je vindt snel wat er misloopt) en om een hogere click-through te genereren op termijn. Uiteraard zorg je er ook voor dat de bezoeker, na het klikken op een link, op een relevante landingspagina terechtkomt.

  • Advertise on other websites

Hier gaat het over display advertising. Dit zijn advertenties die zich op andere websites ‘presenteren’. Het doel van deze ads kan variëren: 

  • Naambekendheid
  • Traffic naar site genereren
  • Engagement bouwen
  • Nieuwe klanten winnen

Je kan jouw product op een andere site laten verschijnen op 2 manieren. Ofwel neem je persoonlijk contact op met de eigenaar van de site en sluit je zelf een deal, ofwel sluit je je aan bij een display advertising network. Dit is een systeem die jou laat adverteren op andere sites, waarbij jij zelf beslist waar de ad zichtbaar is en wie deze te zien krijgt. Dus ook op deze manier kun je mensen specifiek targeten en bereiken.

  • Deep dive into display advertising

Waar de vorige module een intro was op display ads, is deze module specifieker en uitgebreider. Zo leerde ik over de verschillende stappen van de customer journey en hoe die in de marketing awareness-funnel passen. Voor elk doel dat je voor ogen hebt is een andere techniek van adverteren. Of je nu mensen wil laten weten dat je bestaat (awareness), mensen hun mening over jouw bedrijf wil beïnvloeden (consideration) of je wil mensen bereiken die jouw product al overwegen (intent). Er is een specifieke aanpak per doel.

Ook wordt retargetting besproken, een techniek om mensen, die bijna iets kochten, een advertentie te laten zien van dat specifieke product of van jouw service. En hen zo dus nog eens te confronteren met een aankoop of beslissing die ze bijna hadden gemaakt. Sommige mensen hebben namelijk nog dat extra duwtje in de rug nodig.

  • Make the most of video

Video advertenties zijn populairder dan ooit. Zo kun je tegenwoordig met een relatief laag budget een professionele promovideo maken en die op youtube lanceren. Dit op video’s die jij zelf definieert of video’s uit bepaalde categoriën. Video wordt gebruikt om te entertainen, onderwijzen, informeren en adverteren. Je kunt ook je promovideo op een site ‘inbedden’ of invoegen, op youtube sharen of adspace kopen op een andere site.

Bij het uploaden van je video op een populaire video-sharing site (zoals youtube), zorg je ervoor dat je accurate titels, relevante keywords en gedetailleerde beschrijvingen gebruikt. Dit ook om je video in Google Search Results te krijgen met behulp van Search Engine Optimisation. Indien je deze video’s ook deelt op social media, gebruik dan hashtags om nog meer exposure te genereren.

Lauter een video op youtube plaatsen volstaat niet als je veel views wilt genereren. Je wil deze video adverteren en gebruiken in een campagne. Dus ga op zoek naar videokanalen die content verschaffen, matchend met de interesses van jouw doelpubliek. Daarna kun je via ‘Google Ad Program’ je ads vóór andere youtube video’s krijgen. Met ‘Google Ad Studio’ maak je professionele banners en me ‘Google Ads Acount’ kun je campagnes voeren en bijhouden.

  • Track & measure web traffic
  • Get started with analytics

Web Analytics gebruikt data om raporten op te stellen over je website en je bezoekers. Door deze (aan de hand van tools) op te volgen kun je gemakkelijk zien waar bepaalde campagnes goed gaan en waar ze aanpassingen nodig hebben. Zo is er metric data (getallen, vb aantal clicks) en dimensions (beschrijving met woorden, bv het toestel waarmee men surft). Het is opnieuw zeer belangrijk om duidelijke, specifieke doelen te stellen voor elke stage van de customer journey.

  • Find success with analytics

Krijg je via SEO meer of minder traffic naar je site? Wat doen al deze bezoekers nadat ze op jouw site terecht komen? Hoe kan je jouw site verbeteren zodat search engines je bezoekers sturen die effectief geïnteresseerd zijn in jouw product/service? Dit zijn allemaal vragen die je aan de hand van data analytics kunt beantwoorden. Je kunt zeer specifiek van elke bezoeker achterhalen waar ze vandaan komen (social media, andere site, search engine, email link,…), via welke keywords ze op je site terecht komen en nog veel meer. Het aantal bezoekers is belangrijk maar zolang ze niets kopen of zich niet inschrijven voor de nieuwsbrief (afhankelijk van je doelen), heb je niets aan hen. Je wil het aantal conversions weten. Dit kan je bekomen door via een Analytics tool een klein stukje code in te voeren op je site om te weten te komen wanneer iemand bijvoorbeeld een aankoop doet, zich inschrijft voor een nieuwsbrief of een bestandje downloadt. Indien je wil dat men iets aankoopt is het slim dit stukje code te plakken op het scherm waar de bestelling bevestigd wordt. Zo kan je analytics tool het aantal orders bijhouden.

  • Turn data into insights

Een belangrijk deel van je bedrijfsstrategie is collecteren en analyseren van data. Zowel kwalitatieve data (vraag het aan je klant of gebruik een survey/ enquête) als kwantitatieve data (analytics tool) komen hier in aanspraak. 

In de volgende les van dit hoofdstuk bespreekt men de data cycle. Dit is een manier om je te helpen het meeste te halen uit info, verzameld over marketing activiteiten. De plan, do, check en act cyclus zoals we die leerden in eventmarketing. 

Enkele hadige analytics tools zijn de volgende: Google Analytics, Adobe Analytics en Webtrends. Aan de hand van deze tools kan je zeer veel inzichten genereren uit data in 6 simpele stappen:

  • Definieer doel
  • Verzamel data
  • Interpreteer data
  • Ontwikkel aanbevelingen voor je site
  • Neem actie
  • Beoordeel resultaat

Heb je veel getallen, data en info dan kan het altijd handig zijn deze in een spreadsheet te zetten (vb MS Excel) om overzicht te bewaren en je data te organiseren, analyseren en te stockeren. Hierdoor wordt het ook makkelijker om ze te presenteren in een diagram of grafiek.

  • Sell products and services online
  • Build your online

Deze module ging over het starten van je online business. Dit wordt e-commerce genoemd wat simpelweg betekent dat je een manier aanbiedt aan klanten om makkelijk geld over te maken naar je onderneming via het web. Je kunt deze e-commerce ‘from scratch’ starten met tools als Square Space of WordPress ofwel gebruik je een customised e-commerce zoals Magento, Volusion of Shopify, die een ‘kant-en-klare’ webshop aanbieden. Deze services verschaffen product search, inventory management, checkout, customer accounts en order management. 

Je site moet natuurlijk betalingen accepteren en dit gaat vrijwel probleemloos via third party payment processing (Paypall of Nochex). Indien je jouw klanten een persoonlijk account laat maken kan dit veel voordelen bieden. Zo kan de klant zijn persoonlijke info verschaffen, geprefereerde betaalmethodes indiceren en kunnen ze hun persoonlijk shipping adress opslaan. Deze klanten kun je op termijn belonen met offers en discounts voor hun loyaliteit.

  • Sell more online

Om meer te verkopen bekijk je best analytics reports om continue de customers’ e-commerce experience te verbeteren. Dit bekom je in enkele stappen:

  • Zorg ervoor dat het aankoopproces perfect werkt op elk toestel
  • Maak het zoeken van producten simpel voor klanten
  • Zorg voor verzorgde productpagina’s met foto’s details en afmetingen en eventueel zelfs met een video
  • Optimaliseer de ervaring met behulp van klantenaccounts

Gebruik ook de techniek van retargetten om mensen opnieuw te bereiken en te verleiden.

Aan de hand van verschillende retargeting services (Google Ads of Criteo) kun je klantinteracties tracken en regels en parameters voor retargeting opzetten. Geef niet steeds een korting en weet wanneer je best stopt met een bepaalde ad te blijven ‘voorschotelen’ aan mensen. Dit principe wordt met trail en error geoptimaliseerd naar verloop van tijd.

  • Take a business global
  • Expand internationally

Wanneer we spreken over international uitbreiden is het belangerijk om op voorhand research te doen over je doelgroep in elke regio en erover te leren. Houd ook zeker de taal barrieres in het achterhoofd. Simpelweg alles vertalen via Google Translate volstaat niet. Het is de bedoeling om alles correct te vertalen en om zelfs de content van je site aan te passen aan de plaats waar deze te zien zullen zijn.

Maak op voorhand een plan en doe research naar keyword traffic in verschillende landen. Aan de hand van ‘Googles Marketfinder’ is dit mogelijk. Met Google Keywordplanner kun je dan weer de concurrentie voor je search ads terugvinden.

Indien je uitbreidt, zijn er enkele belangrijke zaken die je best op voorhand checkt:

  • Check hoe je site presteert in andere landen waar je wil verkopen
  • Kijk naar de leveringsketen en wees zeker dat je kunt leveren
  • Bekijk alle taxen en wetten van de lokale overheids instellingen
  • Breng een manier tot stand om te communiceren buiten website (vb telefoonnummer)
  • Zijn er zaken die je moet aanpassen in je process om ervoor te zorgen dat dingen vlot blijven verlopen?

Ook grenzen, wisselkoersen en return orders zijn belangrijk bij internationale handel. Check ook of je capabel bent om meer klanten te ondersteunen en deze tevreden te houden. 

Ten slotte is het slim om een betrouwbare shipping partner aan te wijzen om over de grenzen te leveren. Deze partners kunnen ook adviseren over verpakking labeling.

Terugblik beginfase opdracht

Terugkijkend naar het begin van de opdracht levenslang leren heb ik hier persoonlijk veel aan gehad. Ik leerde zelfstandig een doel stellen en behalen. Ik heb enorm veel inzicht gekregen in Digital Marketing en enorm veel technieken en ontwikkelingen geleerd omtrent de online wereld. Mocht ik meerdere leerdoelen gekozen hebben, ging ik deze hoogstwaarschijnlijk niet gehaald hebben door tijdsgebrek. Ik vond het zeer goed dat we wekelijks een deadline kregen. Zo werk je steeds naar een dag toe en kun je je werk wat inplannen en verdelen. Ik hoop mijn opgedane ‘skills’ later te kunnen gebruiken als digital marketeer (liefst zelfstandig). Maar alvorens ik mijn carrière start wil ik eerst nog gaan voor m’n masterdiploma. Ik ga dus volgend jaar communicatiewetenschappen studeren en digital marketing lag voor mij ietwat in dezelfde trant en kan misschien een soort inleiding worden naar wat ik volgend jaar allemaal zal leren.

To do 

Wat ik nog niet heb gedaan is mijn 2de en 3de leerdoel opstellen. Ik ben zeker van plan om in m’n interessevelden ‘foto- en videobewerking’ en in ‘sociaal contact’ op zoek te gaan naar nieuwe dingen, zaken bij te leren en zo mezelf op deze vlakken extra trachten te ontplooien. Deze zomer zal ik alvast beginnen aan enkele cursussen die ik volgend jaar zal moeten kennen. Dit zie ik ook als een soort aanvulling op mijn leerdoel van ‘communicatie en (e-)marketing’. Het leertraject zal voor mij nooit stoppen en zolang ik in deze interessevelden geëngageerd blijf, blijf ik levenslang leren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: